Wat zijn Google reviews?
Google reviews zijn een onderdeel van je Google bedrijfsprofiel en kunnen achtergelaten worden door uw klanten. Deze reviews brengen veel voordelen met zich mee. Positieve Google reviews kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat een potentiële klant voor uw bedrijf kiest in plaats van uw concurrent.
Bij het plaatsen van een Google review kun je aangeven hoeveel sterren je een bedrijf wilt geven (1 – 5 sterren) en kun je erbij schrijven wat je ervaring met dit bedrijf was.
Waar vind ik Google reviews?
Google reviews kun je vinden bij het Google bedrijfsprofiel van een bedrijf. Je eigen Google bedrijfsprofiel vinden in Google kan gemakkelijk door je bedrijfsnaam in te typen in Google, vaak komt je profiel dan direct naar voren. Als je deze er niet bij ziet staan, dan kan het zijn dat je nog geen Google bedrijfsprofiel hebt.
Het is vrij eenvoudig om een Google bedrijfsprofiel aan te maken. Klik hier om een Google bedrijfsprofiel aan te maken.
Wanneer je Google bedrijfsprofiel is aangemaakt, kan het even duren voordat Google je bedrijf geverifieerd heeft. Als je profiel geverifieerd is, kunnen klanten reviews bij je achterlaten. Je kunt ze ook per mail, Whatsapp, etc een uitnodiging sturen om een review achter te laten. Zeker een aanrader om deze te sturen aangezien niet iedereen meteen een review achter zal laten.
Waarom Google Reviews en wat zijn alle voordelen ervan?
Het hebben van veel positieve Google reviews brengt veel voordelen met zich mee. Hieronder heb ik al deze voordelen op een rijtje gezet.
1. Het straalt vertrouwen uit en verbetert te reputatie van uw bedrijf
Positieve Google reviews laten zien aan potentiële klanten dat anderen ook tevreden zijn over het werk dat jouw bedrijf levert. Consumenten zullen eerder kiezen voor een bedrijf met veel positieve reviews dan een bedrijf met weinig of geen positieve reviews.
Kortom, positieve Google reviews verbeteren de reputatie van je bedrijf en zorgen ervoor dat consumenten jouw bedrijf als expert beschouwen in tegenstelling tot bedrijven met weinig of geen reviews. Veel positieve Google reviews kunnen dus mogelijk de omzet van je bedrijf vergroten.
2. Hogere ranking van Google Bedrijfsprofiel
Google kijkt naar een aantal punten bij het ranken van je Google bedrijfsprofiel:
- Relevantie
- Afstand
- Bekendheid
De eerste twee punten zijn simpel: Google zal bedrijven hoog ranken waarop u heeft gezocht en daarnaast in uw omgeving gevestigd zijn. Bijvoorbeeld als je ‘bouwbedrijf’ intoetst in Google en je op dit moment in Breda bent, dan krijg je bouwbedrijven te zien die gevestigd zijn in Breda.
Google reviews vallen onder het derde punt. Google gaat kijken welk bedrijf de beste reputatie heeft en kijkt hiervoor naar de reviews. Een bouwbedrijf met 100 Google reviews en een 5 sterren rating zal hierdoor hoger ranken dan een bouwbedrijf met 5 reviews en 5 sterren rating.
Als je hoog wilt ranken in Google, is het zeker een aanrader om je klanten te vragen om een review te schrijven over je bedrijf.
Extra Tip: Wanneer klanten een review achterlaten, is het aan te raden om hierop te reageren. Reageren op zowel negatieve als positieve reviews wordt gewaardeerd door Google en zal ervoor zorgen dat je bedrijf beter gevonden zal worden.
Hoe kan ik negatieve Google reviews verwijderen?
Als je een negatieve Google onterechte Google review hebt, kan dit erg vervelend zijn en de reputatie van je bedrijf beïnvloeden. De stappen om een Google review te verwijderen heb ik hieronder op een rijtje gezet.
- Navigeer naar je Google Bedrijfsprofiel en klik op ‘Lees Reviews’
- Ga vervolgens naar de review die je wilt rapporteren en klik op de 3 verticale cirkeltjes
- Klik dan op ‘Review rapporteren’ of ‘Review melden’
Houd er rekening mee dat het alleen toegestaan is om reviews te rapporteren die het beleid van Google schenden. Lees hier meer over het beleid van Google.
Slot – Voordelen Positieve Google Reviews
Het hebben van veel positieve Google reviews brengt veel voordelen met zich mee. Het verbetert zowel de reputatie van je bedrijf als de vindbaarheid in Google. Uw klanten vragen om een review te schrijven is het dus zeker waard!