fbpx

Wat is een Call to Action en hoe Maak je deze Onweerstaanbaar?

Geschreven door: Finn - Aurora Webdesign

Datum: 01-06-2024

Inhoudsopgave
Een ideale call to action maken, die aansluit bij je publiek en bedrijf vergt denkwerk. Het proces bij het maken van een onweerstaanbare call to action verdelen we in verschillende stappen. In dit artikel zetten we al deze stappen op een rijtje.

Wat is een Call to Action?

Een call to action, ook wel CTA genoemd, kan in principe van alles zijn, maar een belangrijk kenmerk is dat het een persoon oproept tot actie ondernemen. Veel mensen denken bij een call to action aan een knop op je website. Dit is echter niet altijd het geval.

Er zijn veel verschillende soorten van CTA’s, denk bijvoorbeeld aan het inschrijven voor een nieuwsbrief, een offerte aanvragen, het bestellen van een product, het aanmelden voor een gratis proefperiode, etc. 

De meest voorkomende vormen van call to actions zijn knoppen of formulieren. De reden hiervoor is dat deze vormen voor bijna alles gebruikt kunnen worden. 

De simpelste uitleg voor een call to action is dat het een oproep tot actie is. Deze oproep verschilt per bedrijf en vooral per publiek. Het is dus belangrijk om goed na te denken over wat je call to action aantrekkelijk maakt en wat deze aanroept.

Wat maakt een goede Call to Action?

Een goede call to action is opvallend, duidelijk en aantrekkelijk. In het geval van een offerte zou je bijvoorbeeld als CTA Titel ‘Vraag een Gratis Offerte aan en Ontvang deze Binnen 1 dag’ kunnen gebruiken. 

Deze call to action is zowel duidelijk als aantrekkelijk. Er wordt duidelijk gemaakt dat de offerte geen geld kost en je deze daarnaast snel ontvangt. Wanneer je deze CTA gebruikt op je website, zorg er dan voor dat deze opvalt.

In het volgende kopje gaan we benoemen waaraan je moet denken voordat je een Call to Action maakt.

Waaraan denken voordat je een Call to Action maakt?

Voordat je de stappen volgt, benoemd in het volgende kopje, is het essentieel dat je het publiek van je bedrijf goed kent. Als je nog niet goed weet waar het publiek binnen je sector naar op zoek is, waar ze waarde aan hechten en wat je publiek aanzet tot actie, dan is het essentieel om hier eerst goed onderzoek naar te doen.

Dit onderzoek is de essentiële basis van een goede call to action waarop geklikt wordt. Na dit onderzoek kun je de stappen gaan volgen voor het maken van een effectieve call to action.

De Stappen bij het Maken van een Goede CTA

Hieronder bespreken we de essentiële stappen, die uitgevoerd moeten woorden na het onderzoek.

1. Opvallend

De eerste stap bij het maken van een effectieve CTA, is deze opvallend maken. Geef je CTA een opvallende kleur en zorg ervoor dat deze goed zichtbaar is op je website.

2. Duidelijk

Zodra je een opvallende kleur gekozen hebt voor je CTA en deze goed zichtbaar is op je website, dan is de volgende stap: het overbrengen van een duidelijke boodschap.

Het is van essentieel belang, dat de tekst van je CTA een duidelijke boodschap overbrengt. Deze boodschap moet kort en krachtig beschrijven wat de actie is, die je wil dat je bezoekers ondernemen.

3. Aantrekkelijk

De laatste stap is het aantrekkelijk maken van je call to action. Een goede vraag die je kunt stellen is: waarvoor moeten bezoekers actie ondernemen en wat zijn de voordelen  die ze ervaren nadat ze dit doen.

Zie voorbeeld van een CTA na uitvoeren van alle stappen:

Hoe vergroot je de kans dat bezoekers actie ondernemen?

Om de kans te vergroten dat bezoekers actie ondernemen, raden we aan gebruik te maken van een resultaatgerichte landingspagina. Een landingspagina is een speciale pagina volledig gericht op het aanzetten tot actie en wordt vaak gebruikt voor Google Ads en Meta Ads. 

Wij raden je ten allen tijde aan een resultaatgerichte landingspagina te maken in combinatie met een onweerstaanbare CTA. Dit zal de resultaten van je advertentiecampagnes drastisch verbeteren.

Conclusie: Hoe Maak je een Onweerstaanbare Call to Action?

Een onweerstaanbare call to action is erg belangrijk bij het maken van een website die resultaten oplevert. Echter komen er nog veel meer andere dingen kijken bij een website die resultaten oplevert en is een onweerstaanbare CTA nog maar het puntje van de ijsberg.

Het maken van een website die perfect aansluit bij het publiek van je bedrijf en daarnaast bezoekers omzet tot klanten, vergt veel denkwerk.
Als jij een website wilt, die daadwerkelijk resultaten oplevert, bekijk dan hier website onze pakketten of vraag een gratis adviesgesprek aan waarin we samen met je kijken naar de beste oplossing.

Contact Met Finn

Recente Artikelen Van Aurora Webdesign